WEKO3
アイテム
授業データ解析による授業改善策発見を目指して ― 努力・成果・評価の関連性からのアプローチ ―
https://kiis.repo.nii.ac.jp/records/2000160
https://kiis.repo.nii.ac.jp/records/2000160a5cac4d7-3077-4618-9cab-8460ee3aebc3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 授業データ解析による授業改善策発見を目指して ― 努力・成果・評価の関連性からのアプローチ ― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Toward Discovering Improvement Ideas of Teaching from Lecture Data Analysis – An Approach to Correlation Analysis for Effort, Achievement, and Evaluation Data – | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
南, 俊朗
× 南, 俊朗× 大浦, 洋子 |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 授業データ解析(ja), 教育データマイニング(ja), 授業アンケート(ja), 学習者モデル(ja) Lecture Data Analysis(en), Educational Data Mining (EDM)(en), Lecture Evaluation Enquiries(en), Learner Model(en) |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 多くの大学において教師達は,学ぶ意欲が十分ではない学生を相手に如何に教育効果を上げるか日々努力を続けている。学力の低い学生達を観察すると,彼らは学力以前に学ぶことへの動機づけが十分でなかったり,学ぶとはどういうことかを意識していなかったりと,学びの基礎となるべき,知識に対する好奇心やノートを作成したり,復習や予習をしっかりやるなどの心の姿勢に問題がある場合が多い。本稿では,学生の学ぶ力やその基礎となる学びへの意欲などを授業データに基づいてモデル化することを試みる。授業データとしては平常点の基礎となる出席や宿題提出状況などのほか試験の採点データ,そして学期末に実施された学生自身と授業への評価アンケートの結果を用いる。これらのデータを基に,学生の努力・成果・評価の相互関連を分析する。個々の学生に対する主観的な印象情報に加えて, このようなデータに基づく客観的な知見を併用することによって,より精密な学生モデルを得ることができ,ひいてはより良い授業改善に繋がることが期待できる。 | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | University professors are struggling with improving their lectures to be more effective against the students who have not enough eagerness to learn in the everyday lectures. As we observe the students who have low performance in learning, we find that their problems are not in their learning ability but in their lack of motivation to learn, lack of curiosity to knowledge, lack of skills for learning, lack of recognizing the importance of note taking, etc. In this paper we present our trial of modeling student’s attitudes such as willingness to learn and other ones based on lecture data. The data we use in this paper are attendance and homework scores for the index of student’s effort, and examination scores for the index of their achievement, together with their evaluation data on themselves and on the lectures. We analyze their correlations from these data. We believe the resulting knowledge extracted from such analysis gives useful knowledge for improving the lectures. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-2780 | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11371994 | |||||
書誌情報 |
ja : 九州情報大学研究論集 en : Bulletin Kyushu Institute of Information Sciences 巻 15, p. 1-16, ページ数 16, 発行日 2013-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 九州情報大学 |