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アイテム
図書館マーケティングのための"友人関係"に関する考察-基本概念とその適用-
https://kiis.repo.nii.ac.jp/records/2000190
https://kiis.repo.nii.ac.jp/records/20001901923a494-ee1f-4c76-b526-495419c2b90d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2024-12-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 図書館マーケティングのための"友人関係"に関する考察-基本概念とその適用- | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Discussions on "Friendship Relation" for Library Marketing -Basic Concept and its Applications- | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
南, 俊朗
× 南, 俊朗 |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 図書館マーケティング(ja), 親近度(ja), マルチエージェントシステム(ja), 動的距離概念(ja) Library Marketing(en), Friendship Degree(en), Multi-Agent System (MAS)(en), Dynamic Distance(en) |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では,図書館マーケティングへの応用を念頭におき,"友人関係の程度(親近度)"なる概念を一般的に定める方法を提案する.そのための前提として,様々な対象物をエージェントとして擬人化し,自律したエージェント達がコミュニケーションを取りつつ全体として1つのシステムを構成するマルチエージェントシステムの考えを土台とする.人間以外のものもエージェントとして擬人化し,その友人関係の程度として親近度を定めることにより,本概念は多くの対象物に適用可能となる.たとえば,本と本や本と人の間にも親近度を定義することができる.本稿では親近度という心理的距離に関して,空間的な近さだけではなく,時間的な変化も取り入れて定義する.これは,また,我々人間が構成する社会や組織の構成や構造などを参考にした計算機モデルである社会的アルゴリズムとしての側面も持つ.これは様々な関係データから人と人の間の社会的関係を発見するアプローチとは逆向きの社会的ネットワークへのアプローチとして特徴的である.本稿では,また親近度の定義を図書館の座席間に適用し,分析を行う. | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper proposes a general method for defining the "degree of friendship" in considering of applying to library marketing. This concept is generic enough to apply to various targets by dealing with them as human-like objects, or humanizing them. It is applicable between a book and another one, between a book and a person, etc. In this paper we define a friendship degree not only considering spatial, or physical, factor for closeness but also considering the change according to time passes, or temporal factor. The definition of friendship degree is also an example of social algorithm, not in the sense of finding social structure between people with data analysis, but in the sense of creating an algorithm that comes from the social or organizational structure. We apply the algorithm to the seat occupation data of a library in an example analysis. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-2780 | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11371994 | |||||
書誌情報 |
ja : 九州情報大学研究論集 en : Bulletin Kyushu Institute of Information Sciences 巻 13, p. 23-34, ページ数 12 |
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出版者 | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 九州情報大学 |