ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 九州情報大学研究論集
  1. 九州情報大学研究論集
  2. 第17巻

学びの姿勢が学習成果に与える影響の探究 — 自己・授業評価アンケートからの受講態度モデル化の試み—

https://kiis.repo.nii.ac.jp/records/2000140
https://kiis.repo.nii.ac.jp/records/2000140
a2348b3b-df7d-4d18-b6d9-fd65a40964e3
名前 / ファイル ライセンス アクション
学びの姿勢が学習成果に与える影響の探究―自己・授業評価アンケートからの受講態度モデル化の試み―.pdf 学びの姿勢が学習成果に与える影響の探究―自己・授業評価アンケートからの受講態度モデル化の試み―.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-12-06
タイトル
タイトル 学びの姿勢が学習成果に与える影響の探究 — 自己・授業評価アンケートからの受講態度モデル化の試み—
言語 ja
タイトル
タイトル An Investigation of the Contributions of Students’ Study Attitudes to their Learning Outcomes — Attempting to Modelling Students with their Study Attitudes from Self/Lecture Evaluation Questionnaire —
言語 en
著者 南, 俊朗

× 南, 俊朗

WEKO 543
e-Rad 80315150

ja 南, 俊朗

ja-Kana ミナミ, トシロウ

en Minami, Toshiro

Search repository
大浦, 洋子

× 大浦, 洋子

WEKO 518
e-Rad 70122695

ja 大浦, 洋子

ja-Kana オオウラ, ヨウコ

en Ohura, Yoko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 授業データ解析
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学びへの姿勢のモデル化
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 テキスト解析
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自己・授業評価アンケート
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Lecture Data Analysis
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Modeling Learning Attitude
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Text Data Analysis
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Evaluation of Self and Lecture Questionnaire
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 学生がより良く学ぶ大学を実現するために従来FD 活動が推進され,ラーニングコモンズなどの学びの場が整備されてきた。そのような大学・教員側の努力にも関わらず,残念ながら学生の学力が十分向上しているようには見えない。学生側の学びへの意識が十分でないことが,その大きな要因であるかも知れない。この仮説の妥当性を検証するために,我々は授業データの解析を通じて学生の意識を理解し,その改善策を模索するアプローチを取ってきた。本稿では,自己・授業評価アンケートへの学生の回答に用いられた語句を,授業に対する学生の態度との関連性から4 つのタイプに分け,どのタイプに属する語句をどの程度用いたかを解析することにより学生の学びへの姿勢を評価・モデル化し,その違いが学習成果である試験の成績にどのような影響を与えているかを考察する。このようなアプローチを通じて,より客観的に学生の現状を把握し,より効果的な学びの実現に繋げていくことを目指している。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In order to let a university become the place where students learn more effectively, university has been carrying out various kinds of activities including pareparing the good study environment such as learning commons. However, dispite of such efforts, students’ learning achievement does not seem to increase suitably. We presume the main cause of this problem may be on the students’ side; for example, their poor attitudes to learning or their lack of curiosity, etc. In order to find a solution to this problem, we are taking an approach of modeling students’ learning attitudes based on the lecture data. In this paper, we discuss the learning attitudes of students by analyzing the answer texts to self and lecture evaluation questionnaire. We assign one of the four types to each word that appear in the texts, so that the types somehow represent the student’s attitude to lectures. By analyzing how their differences on word type ratios affect the learning outcome, or examination grade, of students. By taking such an approach we wish to realize an ideal learning environment for students.
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1349-2780
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11371994
書誌情報 ja : 九州情報大学研究論集
en : Bulletin Kyushu Institute of Information Sciences

巻 17, p. 87-98, ページ数 12, 発行日 2015-03-31
出版者
言語 ja
値 九州情報大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-12-06 00:58:49.830456
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3