WEKO3
アイテム
学びの姿勢が学習成果に与える影響の探究 — 自己・授業評価アンケートからの受講態度モデル化の試み—
https://kiis.repo.nii.ac.jp/records/2000140
https://kiis.repo.nii.ac.jp/records/2000140a2348b3b-df7d-4d18-b6d9-fd65a40964e3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-06 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 学びの姿勢が学習成果に与える影響の探究 — 自己・授業評価アンケートからの受講態度モデル化の試み— | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Investigation of the Contributions of Students’ Study Attitudes to their Learning Outcomes — Attempting to Modelling Students with their Study Attitudes from Self/Lecture Evaluation Questionnaire — | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
南, 俊朗
× 南, 俊朗× 大浦, 洋子 |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 授業データ解析(ja), 学びへの姿勢のモデル化(ja), テキスト解析(ja), 自己・授業評価アンケート(ja) Lecture Data Analysis(en), Modeling Learning Attitude(en), Text Data Analysis(en), Evaluation of Self and Lecture Questionnaire(en) |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 学生がより良く学ぶ大学を実現するために従来FD 活動が推進され,ラーニングコモンズなどの学びの場が整備されてきた。そのような大学・教員側の努力にも関わらず,残念ながら学生の学力が十分向上しているようには見えない。学生側の学びへの意識が十分でないことが,その大きな要因であるかも知れない。この仮説の妥当性を検証するために,我々は授業データの解析を通じて学生の意識を理解し,その改善策を模索するアプローチを取ってきた。本稿では,自己・授業評価アンケートへの学生の回答に用いられた語句を,授業に対する学生の態度との関連性から4 つのタイプに分け,どのタイプに属する語句をどの程度用いたかを解析することにより学生の学びへの姿勢を評価・モデル化し,その違いが学習成果である試験の成績にどのような影響を与えているかを考察する。このようなアプローチを通じて,より客観的に学生の現状を把握し,より効果的な学びの実現に繋げていくことを目指している。 | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In order to let a university become the place where students learn more effectively, university has been carrying out various kinds of activities including pareparing the good study environment such as learning commons. However, dispite of such efforts, students’ learning achievement does not seem to increase suitably. We presume the main cause of this problem may be on the students’ side; for example, their poor attitudes to learning or their lack of curiosity, etc. In order to find a solution to this problem, we are taking an approach of modeling students’ learning attitudes based on the lecture data. In this paper, we discuss the learning attitudes of students by analyzing the answer texts to self and lecture evaluation questionnaire. We assign one of the four types to each word that appear in the texts, so that the types somehow represent the student’s attitude to lectures. By analyzing how their differences on word type ratios affect the learning outcome, or examination grade, of students. By taking such an approach we wish to realize an ideal learning environment for students. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-2780 | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11371994 | |||||
書誌情報 |
ja : 九州情報大学研究論集 en : Bulletin Kyushu Institute of Information Sciences 巻 17, p. 87-98, ページ数 12, 発行日 2015-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 九州情報大学 |